لبنیات با چربی کامل، سلامت قلب را در یک مطالعه جدید 22 ساله بهبود بخشید

17ژوئیه 2018 - بر اساس تحقیقات جدیدی که در ایالات متحده انجام شد، محصولات لبنی با چربی کامل می توانند برای جلوگیری از خطر سکته مغزی و بیماری های قلبی مناسب باشند.
این یافته ها به شواهد رو به رشد که بیانگر مزایای متعدد مصرف چربی های سالم است و این که چربی های اشباع سالم، جزء اصلی این افزایش سلامت هستند، اعتبار بیشتری بخشید.
نتایج این پژوهش با پژوهش های قدیمی که چربی اشباع را یکی از دلایل اصلی بیماری های قلبی معرفی می نمودند، در تضاد است.تعداد زیادی از تحقیقات مدرن، این ارتباط را رد می کنند و این موضوع برای افراد مبتلا به دیابت مهم است، زیرا می توانند برای کنترل بهتر قند خون خود، چربی های طبیعی را جایگزین کربوهیدرات ها کنند.
دانشمندان اثرات مواد غذایی لبنی را بر سلامت قلب و عروق بیش از 2900 سالمند آمریکایی 65 ساله و بالاتر در طی یک دوره ی 22 ساله مطالعه کردند.غلظت سه اسیدهای چرب موجود در محصولات لبنی در پلاسمای خون افراد شرکت کننده، در میان سایر نشانگرهای سلامت اندازه گیری شد.
نتایج این بررسی ها نشان داد که نه تنها این اسیدهای چرب با خطر مرگ و میر ارتباط نداشتند، بلکه این اسید های چرب با خطر کمتر مرگ به دلیل بیماری های قلبی ارتباط داشتند.به طور خاص، احتمال مرگ و میر ناشی از سکته در افرادی که دارای سطح بالایی از این اسیدهای چرب بودند، 42 درصد کمتر بود.
Marcia Otto، نویسنده ی نخست این مقاله از مركز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در هوستون، گفت: چربی موجود در مواد لبنی بر خلاف باور عمومی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و یا مرگ و میر كلی در افراد مسن را افزایش نمی دهد. همچنین این نتایج نشان می دهد که یک نوع از اسیدهای چرب موجود در لبنیات ممکن است خطر مرگ به دلیل بیماری های قلبی عروقی، به ویژه به دلیل سکته مغزی را کاهش دهد.
سال های متوالی است که برای بهبود سلامت افراد مبتلا به دیابت و افراد سالم، خوردن غذاهای کم چرب، از جمله لبنیات کم چرب، توصیه می شود،اما تحقیق اخیر نشان می دهد که مواد لبنی با چربی کامل به بهبود کلسترول و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، در میان دیگر مزایا کمک می کند.با این وجود، هنوز رژیمهای غذایی رسمی در بریتانیا به افراد مبتلا به دیابت توصیه می کنند که باید مصرف کل چربی اشباع خود را محدود کنند.
ارتباط مصرف چربیهای اشباع از منابع سالم با بهبود نشانگرهای سلامت قلب قابل توجه می باشد و محققان امیدوارند که این یافته ها موجب تغییر در تفکر رایج شود.
 
Otto گفت: این مهم است که مطالعاتی قوی و طولانی مدت انجام دهیم تا مردم بتوانند بر مبنای واقعیت علمی و نه بر اساس شایعات و آنچه شنیده اند، انتخاب های آگاهانه تری داشته باشند. مصرف کنندگان، اطلاعات بسیار متنوع و متناقضی را در مورد رژیم غذایی، به ویژه در رابطه با چربی ها دریافت می کنند. علاوه بر این، شواهد رو به رشد نشان می دهد که لبنیات حاوی چربی کامل برای افراد مناسب است.
نتایج این تحقیق به صورت آنلاین در American Journal of Clinical Nutrition منتشر گردید.
 

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/jul/full-fat-dairy-improves-heart-health-in-new-22-year-study-97290119.html